همه چیز درباره پلاتینیم

دسته بندی: دانستنی های طلا و جواهرات

|

1399/09/25

Down

همه چیز درباره پلاتینیم

پلاتینیم، فلزی که گاهی به زیبایی سنگ‌های قیمتی‌ای است که روی جواهرات کار می‌شود. این فلز شفاف زیبا و مقاوم که طیف سفید و نقره‌ای خیره‌کننده آن ترکیب‌های فوق‌العاده‌ای با الماس‌های روشن می‌سازد نزدیک به چهار برابر مقاوم‌تر از طلاست. اکثر آلیاژهایی که از این فلز در جواهرسازی استفاده می‌شوند 95% پلاتینیم و 5% فلزهای دیگر می‌باشند. این فلز به دلیل سختی بالای آن انتخاب مناسبی برای جواهراتی مثل حلقه ازدواج است. به دلیل خاص بودن این فلز و فرآیندهایی که برای ساختن یک آلیاژ مناسب از آن نیاز است، استانداردهای خاصی هم برای آن در نظر گرفته‌شده. به‌عنوان‌مثال تنها از پلاتینیم هایی که 950 و یا 900 که نماد میزان خلوص پلاتینیم است، روی آن‌ها هک شده باشد به‌عنوان فلز باکیفیت یاد می‌شود. آلیاژهایی که درصد پایین‌تری از پلاتینیم را در خود داشته باشند از کیفیت، ماندگاری و یا زیبایی کمتری بهره می‌برند.

پلاتینیم 950 پلاتینمی است که 95% آن را پلاتینیم و 5% آن را فلزهای دیگری مانند روتنیم، مس، کبالت، ایریدیم، رودیم و یا پالادیم تشکیل می‌دهد. پلاتینیم 900 از دارای 90% خلوص و 10% فلزهای دیگر است.

پالادیم

در سال‌های اخیر پالادیم به‌عنوان یک انتخاب ارزان‌تر و سبک‌تر محبوبیت خوبی بین جواهرسازان پیداکرده. پالادیم فلزی مابین طلا و پلاتینیم است. بسیاری از جواهرسازان پالادیم را به پلاتینیم به دلیل شکل‌پذیری بالاتر آن ترجیح می‌دهند. طیف خاکستری تیره این فلز باعث می‌شود که ترکیب خوبی با تکه‌های نقره بسازد. پالادیم شفافیت خود را دیرتر از پلاتینیم از دست می‌دهد و مانند پلاتینیم و طلا قابل بازسازی است.

مراقبت و نگهداری

اگر می‌خواهید که جواهر پلاتینیم شما شفافیت و زیبایی خود را نگه دارد باید مدام آن را با مواد مناسب شستشوی جواهرات تمیز کنید. پلاتینیم پس از مدتی شفافیت خود را در معرض هوا از دست می‌دهد به همین دلیل بهتر است که هر 6 ماه یک‌بار جواهر خود را به دست یک جواهرساز بدهید تا خط و خش‌های آن را برای شما ترمیم کرده و روکش آن را شفاف کند. درست است که پلاتینم فلز سختی است اما بهتر است هنگام انجام کارهایی مانند باغبانی و یا شستشوی ظرف‌ها جواهر خود را دربیاورید. بهتر است که پلاتینم را در محلی نرم و به ‌دوراز خط و خش نگهداری کنید.

تفاوت پلاتینیم و طلای سفید

همان‌طور که گفته شد پلاتینیم بسیار سنگین‌تر از طلاست و رنگ این دو فلز نیز با یکدیگر متفاوت است. طلای سفید ترکیبی از طلای خالص و زردرنگ با آلیاژهای سفید و شفافی مانند نیکل و یا پالادیم است. پلاتینیم به دلیل رنگ و استحکام خاص خود انتخاب بسیار مناسبی برای نگه‌داشتن الماس سفید است. ازآنجایی‌که پلاتینیم فلز بسیار سختی است یک جواهرساز هم باید کار بیشتری برای شکل دادن به آن انجام دهد؛ به همین خاطر پلاتینیم می‌تواند بسیار گران‌تر از طلا باشد.

#پلاتینیم

down

عضویت در خبرنامه الماس کریمخان

از تخفیف ها، رویداد ها و آخرین اخبار مجموعه ما با خبر شوید !
footerIcon
© کپی رایت 1400تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به الماس کریمخان می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.